Blogs Archive
Procesautomatisering staat centraal bij Digitale Transformatie
De nieuwste ‘Forrester Wave’ schetst een beeld van de 10 belangrijkste softwareleveranciers voor diepgaande digitale procesautomatisering (DPA). Voorheen bekend als Business Process Management (BPM). In deze Wave benadrukken de analisten van Forrester dat: “terwijl… klanten worstelen met de ontwikkeling van meer procesgestuurde toepassingen, leveranciers juist de complexiteit van hun procestoepassingen moeten aanpakken. Om een minder technisch onderlegd publiek te dienen.” Juist de combinatie van ‘diepgaande procesautomatisering’ en ‘low-code’ is wat de leiders in deze Wave onderscheidt van de rest van de markt. Digital Process Automation (DPA) is hét centrale element geworden van een succesvolle strategie voor Digitale Transformatie. Forrester benadrukt dat klanten die een digitale procesautomatisering oplossing zoeken, op zoek moeten naar leveranciers die het volgende bieden:- Uitgebreide proces- én case management mogelijkheden
- Ondersteuning voor opkomende technologieën
- Een moderne applicatiearchitectuur
Forrester over OpenText
OpenText wordt genoemd als leider in de “Forrester Wave: Sofware for Digital Process Automation for Deep Digital Deployments Q2 2019” vanwege de inzet op low code development, cloud en uitblinkende case management mogelijkheden. Maar ook de naadloze integratie met het ECM-platform én toonaangevende zakelijke applicaties (Office 365, SAP, Salesforce, etc.) wordt geprezen. Een gebied waarin Forrester met hun “Wave: ECM Content Platform Q3 2019” OpenText neerzet als de absolute marktleider. Een combinatie van beide positioneringen is voor veel organisaties dé reden om OpenText te zien als primaire leverancier voor .OpenText AppWorks
In de Wave voor Digitale Procesautomatisering software merken de analisten van Forrester op dat OpenText zich richt op het low-code development platform en opkomende technologieën, zoals kunstmatige intelligentie. Maar ook de cloud-strategie met een OpenText Cloud en diverse andere cloud mogelijkheden wordt genoemd in het kader van moderne applicatiearchitectuur. Verder, en misschien wel het belangrijkste voor digitale procesautomatisering, blinkt OpenText AppWorks uit in de uitgebreide proces- en case management mogelijkheden. Wat organisaties in staat stelt om elk type bedrijfsproces te automatiseren vanuit één centraal platform. Een platform dat nog krachtiger kan worden dankzij de naadloze integratie met het OpenText Content Suite en het Extended ECM-aanbod. Dit creëert volgens Forrester een informatiebrug naar toonaangevende zakelijke applicaties, zoals SAP, Office 365, Salesforce, etc. De oplossing van OpenText (red. AppWorks) schittert binnen het bredere portfolio van OpenText.“We are thrilled to be ranked by Forrester as a leader for deep digital process automation”Muhi Majzoub, EVP Engineering, OpenText: “In our view, this validates our commitment to using AI and automation to improve productivity and reduce errors. With solutions such as AppWorks, we are helping our customers to transform their digital business processes.”
Platform voor procesautomatisering
AppWorks is een volledig geïntegreerd platform voor procesautomatisering, case management en low-code development, waarmee gebruikers digitale bedrijfsprocessen kunnen ontwerpen, bouwen, beheren en optimaliseren. In tegenstelling tot vele andere oplossingen biedt AppWorks uitgebreide informatie management mogelijkheden, om contextrijke digitale processen te ondersteunen én informatie voor strategische doeleinden in te zetten. Met intelligente automatisering, AI en vereenvoudigde toegang tot waardevolle bedrijfsinformatie, stelt AppWorks organisaties in staat om slimmere, boeiendere en relevante digitale ervaringen te creëren voor klanten, partners en werknemers – sneller en tegen lagere kosten.Benieuwd naar het rapport van Forrester?
Download hier de Forrester Wave: Sofware for Digital Process Automation for Deep Digital Deployments Q2 2019 Download hier de Forrester Wave: ECM Content Platforms Q3 2019Wist u dat 70% van digitale bestanden al locatiegegevens bevat?Informatie op de Kaart (IODK) helpt u om digitale informatie te verbinden met de kaart (o.b.v. relevante locatiegegevens). Denk hierbij aan documenten, (zaak)dossiers, foto’s, tekeningen en systeeminformatie (metadata) die samengebracht kunnen worden in Omgevingsdossiers. Nu liggen dit soort gegevens vaak vast in bedrijfssystemen die geen oog hebben voor locatiegegevens. Met Informatie op de Kaart kunt u deze systemen verbinden met de kaart. Met als doel om deze centrale gegevens (lees: relevante bestanden) locatiegericht te ontsluiten. Ten behoeve van:
- Digitaal Werken
- Volledige Omgevingsdossiers
- Sneller toegang tot informatie
- Afstemming tussen kantoor en het veld
- Meer grip op uw werkprocessen
- Voorbereiding op de Omgevingswet…
1. Verbind bedrijfsapplicaties met de kaart
Informatie op de Kaart (IODK) verbindt bedrijfsapplicatie met het GIS-platform. Dit gebeurt leverancieronafhankelijk. Op basis van gestandaardiseerde koppelvlakken voor uw DMS, samenwerkplatform, vergunningsapplicaties (VTH), proces- en zaaksystemen. Maar ook voor uw geografisch informatie systeem gebruiken we een standaard koppelvlak.2. Voorzie dossiers van locatiegegevens
70% van digitaal opgeslagen informatie bevat reeds locatiegegevens. Met IODK benutten we deze gegevens. Documenten en dossiers worden volledig automatisch (95% accuraat) verbonden met de kaart op basis van aanwezige locatiegegevens. Denk hierbij aan systeeminformatie (metagegevens), bestandsinformatie (bij foto’s) en de inhoud van documenten (bijv. via kunstmatige intelligentie). U kunt ook handmatig relevante coördinaten, BAG/BGT- of eigen GIS-objecten selecteren en aanpassen.3. Data op orde
Informatie op de Kaart kan u tevens helpen bij het verhogen van datakwaliteit. Bijvoorbeeld om (ongestructureerde) bestanden te kunnen terugvinden, relateren en verrijken. Locatie- en objectinformatie wordt gebruikt voor het indexeren van relevante bestanden en voor het automatisch vullen van aanvullende metagegevens. Dit verhoogt de terugvindbaarheid (duurzaam toegankelijk) en verlaagt de gebruikerslast (bepalen en vullen van metagegevens).4. Meldingen via de kaart
Laat burgers en bedrijven zelf meldingen doen via de kaart, bijv. over de openbare ruimte (MOR) of een specifieke aanvraag. IODK zorgt dat deze melding binnenkomt in uw zaaksysteem, waarna automatisch een proces start voor afhandeling. De melding (en evt. vervolgcommunicatie) wordt hiermee onderdeel van het Omgevingsdossier. Publicatie (of interactie) met de melder kan via uw geo-portaal of landelijke voorzieningen lopen; volledig geanonimiseerd indien nodig.5. Ontsluit uw Omgevingsdossiers
Steeds meer organisaties willen aan de slag met objectgericht werken. Zo wordt de kaart ingezet om informatie te delen met burgers, bedrijven en ketenpartijen. Maar ook bij samenwerkingsverbanden wordt de kaart steeds vaker ingezet. IODK slaat de brug tussen uw bestaande applicaties en de kaart én stelt u in staat om Omgevingsdossiers te ontsluiten. Op kantoor én in het veld. Met ketenpartners, voor een betere samenwerking, of met burgers en bedrijven voor een transparante informatievoorziening. Wilt u niet wachten tot 2029 voordat u objectgericht kunt werken. Met Informatie op de Kaart kunt u direct van start! Neem contact op voor een vrijblijvend gesprek.Update: award uitreiking in Utrecht
Het is zover! We mogen de award in ontvangst nemen. Voor deze mooie gelegenheid kwam het directieteam van OpenText Benelux naar Utrecht. Aan de Oudegracht hielden Robert Hoeksema en Pieter Offers een korte toespraak, waarna de award werd overhandigd aan Robert Groeneveld. Uiteraard onder het toeziend oog van Ron Matser, Cyrill Tiwon, Roel Gillesen en het One Fox team (plus wat langsvarende toeristen). Op deze uitreiking werd dan ook ruimhartig geproost door de aanwezigen en het feest van Wenen werd nog eens dunnetjes over gedaan. Het voelt nog steeds als een grote eer om deze prijs in ontvangst te mogen nemen. Daar werd dan ook ruimhartig op geproost door de aanwezigen die het feestje van Wenen nog eens dunnetjes over deden. Met dank aan OpenText voor de award én deze geslaagde avond. De award krijgt dan ook een mooi plekje en op naar weer een mooi jaar als OpenText partner. Wie weet staan we hier over een paar jaar weer…Sancties
Het risico voor organisaties die niet aan de voorschriften voldoen is een boete. Dit kan oplopen tot 20 miljoen euro of 4% van de wereldwijde omzet, afhankelijk van wat groter is. De regels gelden voor zowel de beheerders als verwerkers van deze persoonsgegevens, waarmee bijvoorbeeld cloud-omgevingen niet uitgesloten zijn. Kortom, bijna alle organisaties moeten zich houden aan de nieuwe GDPR-eisen en gegevensrechten. Voor hen geldt, de eerste stap in het voorkomen van sancties is bekend zijn met de eisen en rechten. Daarom behandelen we de 6 onderdelen van de GDPR kort.Belangrijkste eisen van GDPR
1. Melden van schending
Organisaties moeten eventuele datalekken melden bij de toezichthoudende autoriteit. Nog belangrijker, ook klanten/burgers moeten op de hoogte gebracht worden van datalekken die waarschijnlijk leiden tot risico voor hun. Dit moet binnen 72 uur, nadat men bewust is van de overtreding.2. Recht op toegang
Personen hebben het recht om van organisaties te vernemen of hun persoonsgegevens zijn/worden verwerkt, waar en voor welke doel dan ook. Organisaties moeten dan kosteloos een digitaal kopie van hun persoonsgegevens verstrekken.3. Vergeetrecht
Oftewel: dataverwijdering. Personen hebben het recht om te eisen dat een organisatie hun persoonlijke gegevens verwijdert. Een organisaties moet dit, zodra een persoon de toestemming intrekt of het niet meer bijdraagt aan het oorspronkelijke doel.4. Data overdracht
Personen kunnen hun persoonsgegevens niet alleen opvragen bij organisaties, maar ook laten doorsturen.Op verzoek van de persoon moeten organisaties deze persoonsgegevens doorsturen naar een andere organisatie.5. Vanaf het ontwerp
Gegevensbescherming moet vanaf het ontwerpen van systemen worden meegenomen – niet later worden toegevoegd. Organisaties moeten passende technische en organisatorische maatregelen uitvoeren. Alleen gegevens die noodzakelijk zijn voor afronding van taken (data minimalisering) mogen bewaard en verwerkt worden. Waarbij alleen de daadwerkelijke verwerker toegang mag hebben.6. Data Protection Officers (DPO)
Gegevensverwerkende activiteiten moeten nu intern bijgehouden worden, in plaats van gemeld worden. Organisaties wiens kerntaken bestaan uit het op grote schaal verwerken van persoonsgegevens, het monitoren van personen of gegevens verwerken rond strafrechtelijke veroordelingen en misdrijven moeten een Data Protection Officer in dienst hebben.5 x winst voor uw organisatie
- Altijd een actueel en compleet beeld van de zaak inclusief de bijbehorende documenten. Op een centrale plek binnen de organisatie ontstaat een compleet inzicht in de situatie en status van cliënten, waardoor cliënten beter geholpen kunnen worden;
- Minder fouten door automatisch digitaal doorgeven van gegevens. Alle handmatige handelingen voor het overnemen van de gegevens van de vak-applicatie naar het zaaksysteem verdwijnen, waardoor er minder fouten worden gemaakt en de uitvoeringskosten laag kunnen blijven;
- Efficiënt zaakgegevens ontsluiten intern en naar ketenpartners, burgers en bedrijven. De kwaliteit van informatieoverdracht kan beter gegarandeerd worden, waardoor samenwerking efficiënter en effectiever verloopt;
- Betere kwaliteit van gegevens. De volledigheid, juistheid en tijdigheid van de gegevens in beide gemeentelijke applicaties verbetert, waardoor de kwaliteit van (basis)registraties verder toeneemt.
- Investeringen in het maken van koppelingen zijn structureel. Bij verandering van leverancier/applicatie hoeft niet opnieuw een (maatwerk)koppeling gemaakt te worden. U heeft daardoor ook meer vrijheid in uw softwarekeuze.