In 5 stappen klaar voor de Omgevingswet

Bent u al klaar voor de Omgevingswet? In 2021 is het zover, dan treedt de Omgevingswet in werking. Op veel vlakken (informatievoorziening, Digitaal Stelsel Omgevingswet en  Omgevingsloket) wordt nog hard gewerkt aan de implementatie hiervan. Het doel: informatie vanuit diverse organisaties en informatiebronnen centraal beschikbaar stellen; met de kaart in een hoofdrol.

Dit betekent grote (en wellicht wat onzekere) uitdagingen voor veel overheidsorganisaties. Want: hoe bereid je de informatievoorziening (en -beheer) hierop voor?

Wist u dat 70% van digitaal opgeslagen informatie locatiegegevens bevat?

Informatie op de Kaart (IODK) helpt u om digitale informatie te verbinden met de kaart (o.b.v. relevante locatiegegevens). Denk hierbij aan documenten, (zaak)dossiers, foto’s, tekeningen en systeeminformatie (metadata).

Dit soort gegevens ligt vaak vast in bedrijfssystemen die geen oog hebben voor locatiegegevens. Met Informatie op de Kaart kunt u deze systemen verbinden met de kaart en hiermee relevante bestanden ontsluiten. Ten behoeve van:

  • Digitaal Werken
  • Sneller toegang tot informatie
  • Afstemming tussen kantoor en het veld
  • Meer grip op uw werkprocessen
  • Voorbereiding op de Omgevingswet…

…in 5 stappen:

1. Verbind bedrijfsapplicaties met de kaart

Informatie op de Kaart (IODK) verbindt bedrijfsapplicatie met het GIS-platform. Dit gebeurt op basis van gestandaardiseerde koppelvlakken voor uw DMS, vergunningsapplicaties, proces- en zaaksystemen. Maar ook voor uw geografisch informatie systeem gebruiken we een standaard koppelvlak.

2. Uw dossiers klaar voor de Omgevingswet

70% van digitaal opgeslagen informatie bevat reeds locatiegegevens. Met IODK benutten we deze gegevens. Documenten en dossiers worden automatisch (95% accuraat), op basis van aanwezige locatiegegevens, verbonden met de kaart. Deze locatiegegevens komen uit: metagegevens, bestandsinformatie (bij foto’s) en zelfs de inhoud van documenten. U kunt ook handmatig locaties/objecten selecteren en aanpassen.

3. Communicatie via de kaart

Deel documenten en dossiers via de kaart met burgers en bedrijven; volledig geanonimiseerd. Zodat u voldoet aan privacywetgeving en toch veilig documenten kunt delen. Aanvullend kunnen burgers zelf melding doen, bijv. over de openbare ruimte (MOR) of een specifieke aanvraag. IODK zorgt dat deze melding binnenkomt in uw zaaksysteem en, waar nodig, automatisch een proces start.

4. Direct aan de slag met een Omgevingsloket

Steeds meer organisaties willen aan de slag met objectgericht werken. Zo wordt de kaart ingezet om informatie te delen met burgers, bedrijven en ketenpartijen. Maar ook bij samenwerkingsverbanden wordt de kaart steeds vaker ingezet. Dan wil je niet wachten tot 2029; wanneer het Omgevingloket afgerond is. Met Informatie op de Kaart (IODK) kunt u direct starten!

Met IODK realiseert u eenvoudig een eigen Omgevingsloket. U bepaalt wie toegang heeft tot de gezamenlijke kaart én uw informatie: uit het DMS, VTH, proces- en zaaksysteem. U houdt controle over de gedeelde informatie (in uw eigen systemen). Terwijl u efficiënter samenwerkt en uw informatievoorziening verbetert.

5. Aangesloten op het Omgevingsloket

Zodra het Omgevingsloket live gaat, wilt u hier natuurlijk op aansluiten. Ons IODK-team werkt nauw samen met Logius, VNG en andere organisaties achter het Omgevingsloket en het Digitale Stelsel Omgevingswet (DSO). Wij volgen de ontwikkelingen dan ook op de voet en realiseren nu al oplossingen bovenop het DSO.

Kortom, wij zorgen ervoor dat u met IODK aangesloten blijft bij deze ontwikkelingen én het Omgevingsloket. Maar, in de tussentijd, wel direct van start kunt!

Wellicht vindt je deze blogs ook interessant

Blogs over Duurzaam Informatiebeheer, Slimmer samenwerken

One Fox wint OpenText Collaboration partner van het jaar

One Fox heeft de prijs voor Europese Collaboration partner van 2018/2019 gewonnen vanwege de nauwe en succesvolle samenwerking met OpenText. Uit alle Europese partners zijn drie kandidaten genomineerd, waaruit OpenText uiteindelijk One Fox als winnaar heeft aangewezen.

BEKIJK

GDPR en de 6 belangrijkste eisen

25 mei 2018 zal de GDPR in werking treden. De belangrijkste wijziging in de bescherming van persoonsgegevens in 20 jaar. Om te zorgen dat EU-inwoners in controle blijven van hun persoonsgegevens. Dit betekent ingrijpende veranderingen voor organisaties, met strikte sancties als ze niet voldoen aan de GDPR. Lees hier de 6 belangrijkste eisen.

BEKIJK

5 redenen om te koppelen via de Zaak Document services van KING

Relevante informatie voor een zaak is vaak vastgelegd in verschillende systemen, zoals een vergunningensysteem, WOZ systeem of document management systeem. KING heeft hiervoor de uitwisselingsstandaard Zaak Document services ontwikkeld. Lees hier 5 grootste voordelen.

BEKIJK